Wonga będzie edukować Polaków i obniżać koszty pożyczki

dodał Sylwia Stwora
5 komentarzy

Pół miliona zarejestrowanych klientów Wonga.com będzie miało szansę poszerzyć swoją wiedzę finansową i cyfrową za pomocą specjalnego programu „Kapitalni.org.”. Zachętą do nauki mają być rabaty na pożyczki.

 

 

Polacy jednym z krajów najsłabiej wyedukowanych finansowo

 

Temat bardzo niskiego poziomu edukacji finansowej wśród Polaków jest co rusz podejmowana w mediach. Zgodnie z badaniami OECD/INFE, które obejmowało 14 krajów (m.in. Republikę Czeską, Węgry, Niemcy i Estonię), mamy jeden z najniższych poziomów wiedzy finansowej w tym gronie. Inne badanie pokazuje, że co piąty Polak nie ma dostępu do podstawowych usług finansowych, a ok. 30 proc. nie posiada dostępu do podstawowych produktów bankowych typu konto osobiste (dotyczy 20 proc. Polaków). Mało optymistyczne statystyki potwierdzają badania Wongi prowadzone na posiadaczach kredytów w bankach oraz pożyczek od firm pozabankowych. Spośród respondentów, 13 proc. badanych przyznaje się do trudności ze spłatą zobowiązania, ale potrzebuje dodatkowych pieniędzy, aby nabyć rzeczy, które normalnie są poza ich zasięgiem. Natomiast 15 proc. pierwsze dba o godny poziom życia, a raty i rachunki płaci w momencie przypływu gotówki. Dla 14 proc. bez znaczenia jest historia kredytowa, a 12 proc.za pomocą jednej pożyczki spłaca inne zobowiązanie. pożycza na spłatę innych pożyczek.

 

marcin_borowieckiNiski poziom edukacji finansowej Polaków na tle innych państw to także potencjał do istotnej poprawy dzięki efektywnej edukacji finansowej. Jej szerzeniem powinny być zainteresowane zwłaszcza firmy pożyczkowe. Według badań, odpowiedzialne podejście klienta do zarządzania budżetem domowym oraz pilnowanie terminów spłat pożyczki bardziej przesądza o krańcowym ryzyku kredytowym, niż kwota zadłużenia lub stabilność dochodu. To klucz do trafnej analizy ryzyka kredytowego – zaznacza Marcin Borowiecki, dyrektor zarządzający wonga.com w Polsce.

 

Problemy klientów Wonga.com

 

marcin_borowieckiHistorycznie między bankową a pozabankową branżą pożyczkową istniał mur, który sprawiał, że duża część klientów pozabankowych miała ograniczony dostęp do produktów finansowych, m.in. cenowo – zauważa Borowiecki. – Wchodząc na polski rynek w 2013 roku znieśliśmy częściowo tę barierę rozpoczynając, jako pierwsza pozabankowa firma pożyczkowa, bezpośrednią współpracę z BIK. Dzisiaj stawiamy kolejny krok. Dostarczając klientom wiedzę finansową, stajemy się jako firma pomostem między światem banków a firm pożyczkowych.

 

Wonga.com postanowiła sprawdzić stan wiedzy o oszczędzaniu, pożyczaniu i bezpieczeństwie w sieci wśród swoich klientów. Badanie przeprowadzone przez Dom Badawczy Maison i zespół badawczy pod kierownictwem prof. Dominiki Maison pokazało kilka zależności. Na przykład, osoby z dużą wiedzą praktyczną o finansach, potrafiące oszczędzać i planować domowy budżet, odznaczają się wyższą oceną punktową w Biurze Informacji Kredytowej.

prof_Dominika_Maison

Istnieje też spore prawdopodobieństwo, że nie będą miały problemów z terminową spłatą pożyczki. Natomiast klienci, którzy subiektywnie oceniali swoją wiedzę o bezpiecznym korzystaniu z sieci jako wysoką, podejmowali rozsądne decyzje w trakcie składania aplikacji online.

 

marcin_borowieckiDostrzegamy problemy konsumentów na rynku pożyczek – przekredytowanie, stosowanie niewłaściwych produktów pożyczkowych, czy nieznajomość zasad bezpieczeństwa online. Wynikają one ze złych decyzji, a te z niewiedzy” – mówi dyrektor zarządzający Wonga w Polsce. – Naszym zdaniem regulacje ustawowe i nadzór nie wystarczą, aby zapewnić konsumentom poczucie bezpieczeństwa na pozabankowym rynku pożyczkowym. Efektywna edukacja, będąca częścią produktu finansowego, jest koniecznym uzupełnieniem rozwiązań proponowanych przez regulatora. Do 2017 roku chcemy zaangażować w edukację z zakresu cyfrowych finansów pół miliona naszych klientów – dodaje Borowiecki.

 

dominika_maisonWiększość inicjatyw edukacyjnych instytucji finansowych mierzona jest poprzez raportowanie działań, a nie ich skutków. W związku z tym trudno jest sprawdzić, czy działania te przekładają się na faktyczne zachowania konsumentów” – podkreśla profesor Dominika Maison. – „Kapitalni.org” to także program badawczy, który ma ustalić, czy sprofilowana edukacja finansowa i cyfrowa, będąca częścią produktu i umiejscowiona tuż przed decyzją zakupową będzie miała realny wpływ na zmianę zachowania konsumentów.

 

Program edukacyjny Kapitalni.org

 

Program Kapitalni.org składa się z multimedialnych kursów edukacyjnych skupionych na tematyce oszczędzania, pożyczania i bezpieczeństwa w sieci oraz testów sprawdzających zdobytą wiedzę. Każde zagadnienie jest dodatkowo podzielone na najważniejsze kwestie i opatrzone ok. 2-minutowym filmikiem.

Po zapoznaniu się z materiałem, można przejść do testu. Należy odpowiedzieć na kilka do kilkunastu pytań. Warunkiem zaliczenia testu jest udzielenie poprawnej odpowiedzi na co najmniej 80 proc. pytań. Jeśli nie zdaliśmy, możemy ponownie rozwiązać test. Warto zajrzeć do Strefy Wiedzy, gdzie kryją się teksty poradnikowe. Będąc klientem Wonga i uczestnicząc w kursach, mamy szansę otrzymać finansowanie na lepszych warunkach. Dodatkowo, zwiększamy wiarygodność kredytową, a dzięki terminowej spłacie zobowiązań, budujemy historię kredytową w BIK.

Marcin_Borowiecki_Wonga

 

Platforma edukacyjna „Kapitalni.org” jest częścią Programu Korzyści, uruchomionego w maju 2014 roku. Bazuje on na oferowaniu niższych cen pożyczek klientom posiadającym wysoką ocenę punktową w BIK i lepszą historię spłat. Przechodząc między 4 segmentami, klient może uzyskać nawet do 42 proc. tańsze zobowiązanie udzielane na 60 dni. Aby awansować, oprócz zdania testu, trzeba też terminowo spłacać pożyczkę. Co więcej, program posiada dodatkowe funkcje m.in. upomnienia przy próbie zaciągania zbyt częstych pożyczek krótkoterminowych – możliwość ubiegania się o pieniądze zostaje chwilowo zablokowana.

 

Sylwia Stwora

Podobne wpisy

Zamieść komentarz