Kapitalni.org to nowy projekt popularnego polskiego pożyczkodawcy. Jego utworzenie ma pomóc w kształtowaniu świadomości finansowej Polaków.

Platforma Kapitalni.org służy do zdobywania wiedzy o finansach. Nauka odbywa się w łatwy i przyjemny sposób, na podstawie rozwiązań znanych z gier komputerowych. Edukacja połączona z elementami grywalizacji może mieć szczególny wpływ na polskich pożyczkobiorców.

Kapitalni.org – nowoczesne narzędzie edukacyjne

Portal edukacyjny powstał w czerwcu 2015 r. z inicjatywy Wonga.com. Jego nadrzędnym celem jest dostarczanie użytkownikom wiedzy o świecie finansów, ubranej w przystępny oraz interesujący sposób. Posiada takie zaawansowane funkcje jak mierzenie postępów w nauce, elementy grywalizacji, test osobowości finansowej, indywidualne ścieżki edukacyjne, a nawe awatary i animacje. Do tej pory z usług serwisu skorzystało ponad 166 tysięcy osób.

– Nasz cel to „odczarowanie” postrzegania edukacji finansowej jako trudnej i nudnej – m.in. poprzez wprowadzenie elementów grywalizacji znanych z gier komputerowych. Zaprojektowaliśmy portal tak, by odwiedzające ją osoby angażowały się w edukację długofalowo – mówi Marcin Borowiecki, prezes Wonga w Polsce.

Jak zacząć grać?

Krokiem, od którego rozpoczynamy korzystanie z portalu, jest wykonanie testu osobowości finansowej. To właśnie w ten sposób określane są dziedziny, w których użytkownik potrzebuje uzupełnienia wiedzy bądź wypracowania nowych nawyków.

– Do każdej z czterech osobowości: „Król życia”, „Guru zarządzania kryzysowego”, „Mistrz strategii” i „Przewodnik stada”, przyporządkowana została zindywidualizowana ścieżka edukacyjna składająca się z zadań w postaci: materiałów wideo, poradników oraz wyzwań, które nie tylko pozwalają przyswoić wiedzę, ale także ją zweryfikować (użyć jej w praktyce) za pomocą wyzwań takich jak: stworzenie budżetu domowego, obliczenie swojej wartości netto, poduszki finansowej czy określenia motywacji do wyjścia z długów lub oszczędzania. Sprofilowane testy po każdym zadaniu pozwolą z kolei zweryfikować rezultaty nauki – mówi Agnieszka Szczepanik, kierownik projektu Kapitalni.org w Wonga w Polsce.

Przez każdą dziedzinę nauki na platformie (wśród których znajdują się pożyczanie, oszczędzanie, wychodzenie z długu, pomnażanie oszczędności, psychologia finansów oraz bezpieczeństwo finansowe i cyfrowe) użytkowników przeprowadzą animowani przewodnicy. Każdy pokonany etap edukacji zaowocuje otrzymanymi punktami, od których uzależnione będzie m.in. miejsce gracza w rankingu.

– Aby nauka była ciekawsza i połączona z zabawą, za zebrane punkty możliwe będzie robienie zakupów w wirtualnym sklepie i doposażanie w ten sposób mieszkania rodziny Kapitalnych, której staniemy się członkiem. W trakcie gry, wraz z poprawą naszych finansów zmienia się również wygląd naszego awatara – który początkowo jest rozczochrany i ma podstawową wersję stroju – wyjaśnia Agnieszka Szczepanik.

Niska świadomość finansowa Polaków

Wiedza Polaków o finansach, do której zwiększenia ma się przyczynić platforma Kapitalni.org, niestety stoi obecnie na alarmująco niskim poziomie. Badanie przeprowadzone przez Ipsos wskazuje, że jedynie co trzeci ankietowany posiada wiedzę o finansach na poziomie dobrym lub bardzo dobrym. Niemal połowa (47 proc.) ankietowanych deklaruje posiadanie wiedzy finansowej na średnim poziomie, natomiast aż 19 proc. badanych przyznaje się do wiedzy małej lub znikomej.

– Brak wiedzy przekłada się zwykle na nieodpowiedzialne zachowania finansowe, które pogarszają naszą sytuację materialną. Dlatego warto się uczyć. Wiedza z zakresu finansów to pierwszy krok do pomnożenia kapitału i zapewnienia bezpieczeństwa sobie i swojej rodzinie – mówi Marcin Borowiecki.

Zdecydowana większość Polaków traci zimną krew w obliczu kłopotów ze spłatą kredytu lub pożyczki i nie wie jak uporać się z problemami tego rodzaju. Aż 43 proc. osób zwraca się z prośbą o pomoc do rodziny, 9 proc. sięga po pożyczkę czy kredyt, natomiast 17 proc. nie robi nic. 66 proc. Polaków potrafi poprawnie wskazać całkowity koszt pożyczki jako najważniejszy parametr porównywania oferty firm pożyczkowych. Z kolei 46 proc. ankietowanych wie, że oprocentowanie popularnego rachunku oszczędnościowo-rozliczeniowego (ROR) jest minimalne. Aż 15 proc. ankietowanych przyznaje jednak, że nie wie co to jest ROR, a 6 proc. błędnie wskazuje, że jest to konto oprocentowane wyżej niż konto oszczędnościowe.

– Edukacja finansowa jest kierunkiem, w którym powinniśmy zmierzać, jeśli myślimy o stabilnym i zrównoważonym rozwoju rynku finansowego i społeczeństwa. Tylko świadomi finansowo konsumenci są w stanie korzystać z innowacji i możliwości, jakie daje współczesny rynek usług finansowych oraz wybierać produkty najbardziej dostosowane do ich potrzeb – ocenia prezes Wonga w Polsce.

Platforma edukacyjna Kapitalni.org jest otwarta dla wszystkich internautów. Klientom Wonga.com, dostawcy usług finansowych online, edukacja przyniesie dodatkowe korzyści.

– Klient, który spłaci pożyczkę na czas, a jednocześnie ukończy test osobowości finansowej i  rekomendowaną ścieżkę edukacji, zyska dostęp do dodatkowych korzyści. W zależności od stopnia zaawansowania nauki możliwe będzie otrzymanie m.in.: zwrotu 5 proc. kosztów pożyczki, bonów rabatowych lub certyfikatu rzetelnego kredytobiorcy – wyjaśnia Agnieszka Szczepanik.

0
Udostępnień
Google+

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.