Polacy coraz częściej posiłkują się pożyczkami ratalnymi w codziennych wydatkach. Najczęściej pożyczamy na remont domu oraz pokrycie kosztów związanych z zakupem i eksploatacją samochodu. Pożyczki podejmujemy również w celach turystycznych i edukacyjnych, np. chcąc wykupić dodatkowe kursy doszkalające.
W ciągu całego ubiegłego roku renomowana firma pożyczkowa Aasa Polska otrzymała ponad milion wniosków o udzielenie zobowiązania pozabankowego. Ogromną popularność marka zawdzięcza w dużej mierze swojej kompleksowej ofercie. Pożyczkodawca oferuje zarówno długoterminowe pożyczki dla klientów indywidualnych (w kwocie od 2000 do nawet 10 000 zł), jak i zobowiązania dla firm (od 1000 zł do 20 000 zł). Takie kwoty wystarczają w zupełności na pokrycie najczęstszych pożyczkowych wydatków.
Najczęściej pożyczamy na…
Z raportu przygotowanego przez Aasa Polska na podstawie deklaracji złożonych przez ponad 1 mln osób ubiegających się o pożyczkę ratalną wynika, że w ubiegłym roku pożyczano przede wszystkim na remont domu lub mieszkania. Chęć takiego wykorzystania dodatkowych środków zadeklarowało ponad 60 proc. klientów korzystających z kanału offline oraz 22 proc. klientów z kanału online. Zarówno w placówkach stacjonarnych marki, jak i przez internet, drugim najczęściej deklarowanym wydatkiem były bieżące opłaty. Wskazało je po 6 proc. ankietowanych.
W placówkach stacjonarnych marki trzecim najpopularniejszym deklarowanym wydatkiem był sprzęt elektroniczny/AGD. Na dalszych miejscach znalazły się wydatki związane z kupnem i eksploatacją samochodu, chęć sfinansowania wakacji, zakupy spożywcze, zakup mebli oraz wydatki na szkołę. W porównaniu do pierwszego miejsca, tego typu wydatki cieszyły się jednak dużo mniejszym zainteresowaniem.
Klientów podejmujących pożyczkę ratalną online cechuje dużo większe zróżnicowanie. Trzecie i czwarte miejsce ich listy wydatków zajmuje zakup/koszt naprawy samochodu oraz chęć sfinansowania wakacji. Takie odpowiedzi wskazało równo po 5 proc. ankietowanych. Klienci online pożyczają również na zakup sprzętu elektronicznego/AGD (3 proc.), wydatki związane z edukacją (3 proc.), zakup mebli (1 proc.) oraz zakupy spożywcze (1 proc.).
Źródło: www.aasapolska.pl dane za 2018 rok na podstawie ponad 1 000 000 deklaracji przy składaniu wniosków o pożyczkę ratalną.
Wiek ma znaczenie
Z badania przeprowadzonego przez Aasa Polska wynika, iż Polacy podejmują pożyczki na cele dla siebie istotne, poprawiające komfort ich życia (np. remont, zakup samochodu). Obecność wydatków edukacyjnych to znak, że Polacy coraz częściej inwestują w rozwój osobisty, np. szkolenia i kursy doszkalające.
Specjaliści Aasa Polska zauważyli wyraźną zależność między popularnymi celami podejmowania pożyczek ratalnych a wiekiem pożyczkobiorców. Klienci w młodszym wieku częściej przeznaczają dodatkowe środki na zakup lub naprawę samochodu oraz na wakacje i cele edukacyjne. Z kolei osoby starsze najczęściej inwestują nadprogramową gotówkę w remont domu.