Loan Magazine: Jak ocenia Pan sytuację polskiego rynku instytucji pożyczkowych?
Z cała pewnością mogę stwierdzić, że sytuacja na rynku jest obecnie najlepsza od lat. Przede wszystkim ze względu na wysoki poziom uregulowania rynku zarówno przez ustawodawców, jak i samą branżę, która aktywnie angażuje się w budowanie wysokich standardów odpowiedzialnego pożyczania.
Aasa Polska ma duży wkład w rozwój najlepszych praktyk rynkowych w tym zakresie. Dwa lata temu zainicjowaliśmy rozbudowanie Księgi Zasad Dobrych Praktyk Sprzedaży Produktów Kredytowych o zapisy skierowane do klientów biznesowych. Księga powstała we współpracy z Konferencją Przedsiębiorstw Finansowych i firmami w niej zrzeszonymi. Stanowi ona zbiór reguł odpowiedzialnego pożyczania, adresowany do instytucji pożyczkowych w Polsce i skonsultowany z Ministerstwem Finansów oraz Komisją Nadzoru Finansowego. Jej głównym celem jest ochrona praw konsumentów i promowanie zasad odpowiedzialnego pożyczania na rynku.
Aasa Polska działa w Polsce od 2012 roku, ale jest obecna również na innych rynkach. Które z nich są kluczowe?
Jesteśmy międzynarodową technologiczną firmą finansową o skandynawskich korzeniach, wchodzącą w skład Grupy Aasa Global, która prowadzi działalność również w Szwecji, Estonii i Finlandii. W tym roku planujemy także otwarcie biur w Rumunii i Hiszpanii. Łącznie zatrudniamy już ponad 200 osób.
Kluczowe są dla nas rynki fiński i polski. W Finlandii wartość udzielonych pożyczek wyniosła 364 milionów euro. Z kolei w Polsce przeanalizowaliśmy łącznie już ponad 3 miliony wniosków o pożyczkę i wypłaciliśmy ponad 400 tys. pożyczek. Natomiast ze względu na nasze rygorystyczne rozwiązania dotyczące oceny zdolności kredytowej, pozytywnie rozpatrzyliśmy ok. 23 procent z nich i udzieliliśmy pożyczek o wartości ponad 1 miliarda złotych.
Skąd takie podejście?
Działamy w oparciu o zasady odpowiedzialnego pożyczania, dlatego świadomie wdrożyliśmy wieloetapowy proces oceny kredytowej. Ograniczamy w ten sposób do minimum ryzyko, że pożyczkę otrzyma osoba, która nie może sobie pozwolić na jej całkowitą spłatę. Dzięki temu zapewniamy naszym klientom bezpieczeństwo.
Zeszły rok był chyba szczególnie istotny pod względem działań z zakresu odpowiedzialności społecznej?
Zgadza się, a jego zwieńczeniem było dołączenie do grona Strategicznych Partnerów Forum Odpowiedzialnego Biznesu w listopadzie ubiegłego roku. Do naszych strategicznych celów należą bowiem zrównoważony rozwój oraz uwzględnianie w codziennych działaniach problematyki społecznej, interesów klientów, partnerów i pracowników.
Naszą największą dotychczasową inicjatywą z zakresu społecznej odpowiedzialności jest kampania edukacyjna “Aasy Netu – bądźmy bliżej”, rozpoczęta w czerwcu ubiegłego roku. Powstała ona w oparciu o badanie zrealizowane wśród naszych klientów, partnerów biznesowych i pracowników, których zapytaliśmy, w jakie działania z zakresu CSR powinniśmy się zaangażować.
Nasza kampania CSR jest spójna z tym, kim jesteśmy i czym chcielibyśmy się dzielić. Internet i nowe technologie są filarami naszej działalności. Wywodzimy się ze Skandynawii, która przoduje w tym obszarze w Europie, zwłaszcza jeśli chodzi o edukację cyfrową społeczeństwa. Właśnie dlatego postanowiliśmy zaangażować się w tego typu działania. Tym bardziej, że z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania wynika, że największą grupą pozostającą poza zasięgiem Internetu są Polki między 45. a 70. rokiem życia – są ich prawie 2 miliony.
W odpowiedzi na ten pilny społeczny problem uruchomiliśmy akcję edukacyjną, której celem jest cyfrowa aktywizacja dojrzałych osób przy wsparciu młodszych. Na stronie aasynetu.pl udostępniliśmy bezpłatny multimedialny program nauczania. Dzięki serii filmów i materiałów edukacyjnych, przy wsparciu eksperta Aasa i swoich bliskich, osoby początkujące w łatwy sposób uczą się np. pisać maile, wysyłać zdjęcia, prowadzić rozmowy on-line i wyszukiwać interesujące informacje w Internecie. Kampania była szeroko komentowana w mediach, a dotychczasowa liczba jej beneficjentów przekroczyła 20 tysięcy.
W zeszłym roku partnerem honorowym kampanii była Konferencja Przedsiębiorstw Finansowych, a partnerem medialnym portal Odpowiedzialnybiznes.pl. W akcję zaangażowało się również wielu pracowników firmy w ramach wolontariatu. W tym roku planujemy rozszerzyć kampanię i działać równie aktywnie na rzecz osób wykluczonych cyfrowo.
Czy Aasa podejmuje także inne działania z zakresu odpowiedzialności społecznej?
Stawiamy nie tylko na społeczne zaangażowanie, lecz także na etyczny i transparentny sposób prowadzenia biznesu. Doceniają nas za to zarówno klienci, jak również najważniejsze instytucje branżowe. Możemy poszczycić się Certyfikatem Firmy Wiarygodnej Finansowo, który otrzymaliśmy od Biura Informacji Gospodarczej InfoMonitor. Kilkukrotnie przeszliśmy też pozytywnie weryfikację, dokonywaną przez Komisję Etyki przy Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce pod kątem dostosowania się do Zasad Dobrych Praktyk w codziennej działalności.
Odpowiedzialność promujemy również w miejscu pracy. Jesteśmy sygnatariuszem Karty Różnorodności i na co dzień podejmujemy wiele działań w zakresie wspierania różnorodności i wielokulturowości. To dla nas bardzo ważne, ponieważ nasz zespół tworzą fantastyczni ludzie pochodzący z wielu krajów i kultur. Aż 83 procent pracowników Aasa Polska uważa, że to właśnie różnorodność jest najmocniejszą stroną firmy, według badania Top Employers, przeprowadzonego przez Aon Hewitt w lipcu 2017 r.
Jakie są plany biznesowe Aasa Polska na ten rok?
Planujemy z sukcesem kontynuować nasze działania. Ich głównym celem jest zwiększenie liczby udzielanych pożyczek o ponad 50 procent w porównaniu do poprzedniego roku. Widzimy duże zapotrzebowanie na nasze produkty, a liczba powracających do nas klientów jest bardzo wysoka. Uważamy, że możemy zrobić jeszcze więcej i zwiększyć nasz zasięg zarówno w kanałach offline, jak i online. Stale analizujemy i rozwijamy naszą ofertę, pod kątem oczekiwań naszych klientów. Dzięki temu możemy proponować pożyczki wyższej jakości i rozszerzać bazę naszych klientów.
Obecnie oferujemy kilka produktów . W ramach naszej bazowej oferty Aasa Polska można otrzymać pożyczkę od 1 000 zł do 10 000 zł, ze spłatą rozłożoną na okres do 24 miesięcy oraz ochroną ubezpieczeniową dopasowaną do kwoty pożyczki. Decyzję o przyznaniu pożyczki klient otrzymuje w czasie rzeczywistym, a pieniądze są wypłacane na wskazane konto lub czekiem Giro.
Planujemy również dalszy rozwój naszej pożyczki “Aasa dla Biznesu”. Jest to produkt odpowiadający na potrzeby mikroprzedsiębiorców. Co ważne, mogą oni otrzymać finansowanie do 10 000 już od pierwszego dnia prowadzenia działalności. Stale badamy również ich oczekiwania w zakresie finansowania, aby jak najlepiej je zaspokajać. Dzielimy się także z nimi wiedzą w ramach Akademii Bliżej Biznesu, czyli cyklu warsztatów edukacyjnych dla lokalnych przedsiębiorców na temat prowadzenia biznesu oraz istotnych z tego punktu widzenia regulacji prawnych.
Uruchomiliśmy także pod koniec ubiegłego roku pierwszą platformę pożyczkową dedykowaną kobietom i ich codziennym potrzebom, pod marką Ratalska.pl. Testujemy na niej nowe rozwiązania online’owe, aby usprawniać proces obsługi naszych klientów.
Już teraz umożliwiamy podpisanie umowy online, przy pomocy usługi Blue Media, dzięki czemu cały proces od złożenia wniosku, poprzez weryfikację, podpisanie umowy i przekazanie środków, trwa tylko ok. 1 godziny. Stworzyliśmy także darmową aplikację mobilną Aasa Pożyczki, która pozwala w prosty sposób złożyć wniosek o pożyczkę oraz daje dostęp do wszystkich funkcjonalności konta Moja Aasa.
Poza ofertą i narzędziami nie zapominamy również o współpracownikach. W naszych działaniach bardzo dużą wagę przywiązujemy do relacji z naszymi brokerami i lokalnymi partnerami, którzy przyczynili się do znaczącego wzrostu liczby wniosków w ostatnim roku, za co serdecznie im dziękujemy.
Dziękujemy za rozmowę