W ubiegłym roku najstarszy pożyczkodawca w Polsce udzielił pożyczek o łącznej wartości blisko 2 mld zł, co jest wynikiem o 12 proc. lepszym niż w 2012 roku. Również liczba klientów zwiększyła się o 2,4 proc., czyli 20 tys. pożyczkobiorców. Natomiast zmniejszeniu uległ wskaźnik utraty wartości długu, który wyniósł 28 proc. i mieści się w rekomendowanym dla firm pożyczkowych przedziale 25-30 proc.
Aktualnie Provident obsługuje 841 tys. osób, wśród których znaczącą grupę stanowią klienci korzystający po raz kolejny z oferty firmy. Wynika to głównie z tego, że stali pożyczkobiorcy, którzy rzetelnie spłacali wcześniejsze zobowiązanie, mogą liczyć na korzystniejsze warunki udzielenia pożyczki. Dla powracających klientów Provident przygotował świadczenia do nawet 10 tys. zł z dłuższym okresem spłaty i niższymi kosztami, podczas gdy nowi pożyczkobiorcy maksymalnie mogą ubiegać się o kwotę do 7 tys. zł. Ze sprawozdania finansowego spółki za 2013 rok wynika, że długoterminowe zobowiązania stanowiły aż 15 proc. wartości wszystkich udzielonych pożyczek.
Możliwość spłaty zobowiązania w dłuższym terminie, np. 1 tys. zł w 45 lub 60 tygodniowych ratach, zdaniem przedstawicieli Providenta pomaga firmie uzyskać przewagę nad pożyczkami chwilówkami, które na zwrot takiej kwoty dają np. 15 dni. Potwierdza to badanie Federacji Konsumentów, w którym ponad 72 proc. respondentów mających za sobą pierwszą pożyczkę stwierdziło, że bezpiecznym okresem na oddanie wyższej kwoty są przynajmniej 3 miesięce. Dodatkowo, klient Providenta korzystający z produktów z darmową obsługą nie musi martwić się o opłaty karne za opóźnienie spłaty należności, co oznacza, że może renegocjować warunki umowy bez ponoszenia dodatkowych, wysokich kosztów, które zwykle towarzyszą przedłużaniu terminu spłaty chwilówki.
W ubiegłym roku zysk netto Provident Polska, do którego wliczane są dwa oddziały na Litwie (Wilno i Kowno) należące do brytyjskiej spółki International Personal Finance (właściciel Providenta) wyniósł 62,3 mln funtów (ok. 315 mln zł), co jest wynikiem o 13,5 proc. lepszym niż rok wcześniej. Firma sprzedała pożyczki o łącznej wartości 380,4 mln funtów (ok. 1,9 mld zł), a jej przychód przekroczył 295 mln funtów (ok. 1,5 mld zł). Zatem tzw. utrata wartości długu, czyli wartość pożyczek niespłaconych w terminie wyniosła ponad 84 mln funtów (ok. 425 mln zł). Provident Polska w ciągu roku zmniejszył poziom tego wskaźnika o 1 proc. – z 29 do 28 proc. Wynik mieści się w przedziale bezpieczeństwa (25-30 proc.).
Jednym z priorytetów firmy na ten rok, oprócz stałego wzrostu liczby obsługiwanych klientów i zmniejszania wskaźnika niespłaconych pożyczek poprzez nowe inicjatywy marketingowe, jest zainwestowanie w nową strategię ProXXI (Provident XXI Wieku). Ponadto polski oddział będzie nadal czuwał nad rozwojem litewskiej spółki, która w 2013 roku kosztowała niemal 2 mln funtów inwestycji.
Sylwia Stwora