Edukacja finansowa dzieci to dla ich rodziców twardy orzech do zgryzienia. To również ogromna odpowiedzialność, bowiem to właśnie od niej może zależeć finansowa przyszłość ich pociech.
Badanie przeprowadzone przez GfK na zlecenie Fundacji Banku Millennium dowiodło, że większość rodziców zdaje sobie sprawę z ogromnej roli edukacji finansowej w dorosłym życiu ich pociech. Przeważająca część respondentów (rodziców dzieci w wieku 3-7 lat) jest zdania, że edukacja finansowa rozpoczęta już w wieku przedszkolnym ułatwia dzieciom radzenie sobie z napotykanymi później sytuacjami kryzysowymi.
Finanse w czasach kryzysu
Z badania przeprowadzonego na zlecenie Fundacji Banku Millennium wynika, że rodzice dostrzegają związek między edukacją finansowej a zdolnością radzenia sobie z kryzysem. Niemal 2/3 spośród 1000 ankietowanych odpowiedziała twierdząco na pytanie „Czy osoby od najmłodszych lat uczone wartości pieniądza łatwiej radzą sobie z obecnym kryzysem?”.
– Dobre nawyki wyrobione w spokojniejszych czasach procentują, gdy czasy stają się trudniejsze. Większość rodziców dzieci w wieku przedszkolnym jest zdania, że osoby od najmłodszych lat uczone wartości pieniądza łatwiej radzą sobie z obecnym kryzysem, związanym z epidemią koronawirusa – podkreśla Iwona Jarzębska, prezes Fundacji Banku Millennium.
Największe przekonanie o zaradności finansowej w czasach kryzysu wśród osób uczonych wartości pieniądza już od najmłodszych lat mają rodzice posiadający różne produkty bankowe. Zależność widzą zwłaszcza rodzice posiadający lokaty bankowe czy inwestujący w fundusze i akcje.
Zmiany są konieczne
Pełne wyniki badania Fundacji Banku Millennium zostaną opublikowane we wrześniu. Przedstawiciele GfK jednak już teraz zwracają uwagę na to, że dla prawidłowego rozwoju społeczeństwa konieczna jest modyfikacja obecnego systemu edukacyjnego w taki sposób, by wpływał na kształtowanie świadomych postaw konsumenckich.
– Żyjemy w czasach społeczeństwa opartego na wiedzy. Wdrożenie nowoczesnego systemu edukacyjnego, w sposób umiejętny łączącego dwa główne zestawy kompetencji nowoczesnego człowieka, czyli ogólnego wykształcenia humanistycznego oraz kompetencji i umiejętności potrzebnych do sprawnego poruszania się w nowoczesnym stechnicyzowanym środowisku, jest jednym z głównych rozwiązań prowadzących do zmniejszania (lub zapobiegania) skali dystansu cywilizacyjnego w stosunku do rozwiniętych państw świata. Relacje obywatela do sfery pieniądza, systemu finansowego, finansów osobistych, czyli przejawów świadomych postaw konsumenckich, które mogą być kształtowane od najmłodszych lat, są jednym z elementów takiego zestawu kompetencji – podkreśla Rafał Neska, Strategic Insight Manager, ekspert w instytucie GfK.