Rodzice przedszkolaków opowiedzieli o tym, kiedy najlepiej zacząć wprowadzać maluchy w świat finansów. Jak powinna wyglądać edukacja finansowa dzieci?

Rodzice dzieci w wieku przedszkolnym opowiedzieli o tym, kiedy najlepiej zacząć wprowadzać maluchy w świat finansów. Jak powinna wyglądać edukacja finansowa dzieci?

Z badania przeprowadzonego dla Fundacji Banku Millennium przez GfK wynika, że zaledwie 2 proc. rodziców dzieci w wieku przedszkolnym uważa, iż dziecku, aby poznać świat finansów, wystarczy obserwowanie dorosłych. 3/4 rodziców decyduje się na rozpoczęcie edukacji finansowej, gdy ich pociechy mają od 3 do 7 lat. To właśnie ten przedział wiekowy uważany jest za najlepszy do wkroczenia malucha w świat pieniędzy.

Niemal 90 proc. respondentów uczy swoje dziecko, jak rozsądnie wydawać pieniądze. Rodzice zachęcają maluchy do oszczędzania i finansują ich drobne zachcianki, a na ich przykładach tłumaczą wartość pieniądza. Nieco ponad połowa (60 proc.) ankietowanych rozmawia ze swoim dzieckiem na tematy związane z domowym budżetem. Rodzice pytają dzieci o zdanie m.in. przy podejmowaniu decyzji o wydatkach i wspólnych wyjazdach. W kwestii edukacji finansowej dzieci widać też różnice płciowe. Mamy częściej zachęcają maluchy do wspierania akcji charytatywnych. Z kolei ojcowie częściej motywują pociechy do zarabiania własnych pieniędzy i odpłatnej pomocy w obowiązkach domowych.

Rodzice zdają sobie sprawę z konieczności kształtowania wśród dzieci konkretnych cech związanych z edukacją finansową. Za najważniejsze wśród nich uważają wiarę w siebie, kreatywność i umiejętność pracy w grupie. Wysoko oceniają również umiejętność radzenia sobie ze stresem, umiejętność planowania oraz zaradność.

Ciekawym wnioskiem płynącym z badania jest to, że niewielu rodziców wskazało nawyk oszczędzania jako kluczowy dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym. Jednocześnie aż 90 proc. z nich deklaruje, że zachęca swoje dziecko do odkładania pieniędzy. Rodzice przedszkolaków są przekonani, że rozpoczęcie edukacji finansowej w młodym wieku pozwala dzieciom lepiej poradzić sobie z obecnymi wyzwaniami związanymi z pandemią.

Jak powinna przebiegać edukacja finansowa dzieci?

W edukacji finansowej rodzice stawiają przede wszystkim na rozmowę. Ponad 70 proc. ankietowanych deklaruje, że w najbliższym czasie planuje porozmawiać ze swoim dzieckiem o sprawach dotyczących finansów. Z kolei 67 proc. podkreśla, że chętnie wysłałoby swoje dzieci na bezpłatne zajęcia w zakresie edukacji finansowej. Ich pozytywny stosunek do tego typu aktywności wynika z chęci wspierania dziecka w rozwoju oraz z chęci zapewnienia mu dobrej przyszłości.

Niemal połowa respondentów wskazała, że w zakresie edukacji finansowej swoich dzieci oczekuje wsparcia od instytucji państwowych i prywatnych. 14 proc. wskazało w tym zakresie na banki. Jednocześnie 56 proc. podkreśliło potrzebę utworzenia Narodowego Programu Edukacji Finansowej od przedszkola.

Bank Millennium wychodzi naprzeciw potrzebom rodziców. Instytucja chce aktywnie wspierać ich w edukacji finansowej maluchów. Bank od lat prowadzi w przedszkolach zajęcia „Finansowy Elementarz”. Uczestniczyło w nich już ponad 53 tys. dzieci w 630 placówkach na terenie całej Polski. Warsztaty wzbogacone są także o cykl specjalnych pomocy naukowych w postaci książeczek „Finansowy Elementarz”. Ich głównym bohaterem i równocześnie przewodnikiem po finansach jest sympatyczny pies Pan Sebastian.

Teraz cztery odcinki „Finansowego Elementarza” w animowanej formie są dostępne na kanale YouTube Fundacji. To odpowiedź banku na wyzwania związane z pandemią.

0
Udostępnień
Google+

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *