Know Your Consumer jest on zbiorem danych, na który składa się aktualny stanem wiedzy o klienci, na podstawie posiadanych informacji firma finansowa może poznać informacje o kliencie

Tomasz Grabarek, radca prawny, partner zarządzający Kancelarii Prawnej Grabarek, Szalc i Wspólnicy, przybliżył uczestnikom 3. edycji Finanse w Internecie program KYC, czyli Know Your Consumer. Jest on zbiorem danych, na który składa się aktualny stanem wiedzy o klienci. Na podstawie posiadanych informacji firma finansowa jest w stanie dowiedzieć się, jak wiarygodnym jest konsumentem oraz jakich operacji będzie dokonywał w przyszłości. Wskazał on 4 obszary, w których – według FATF (Financial Action Task Force), instytucje finansowe powinny przebadać klienta, a które stanowią podstawę KYC:

 

  • przy nawiązywaniu relacji biznesowych;
  • przy wykonywaniu jednorazowych transakcji powyżej przypisanego progu
  • kiedy występuje podejrzenie prania pieniędzy bądź finansowania terroryzmu
  • jeśli instytucja finansowa ma wątpliwości, co do prawdziwości bądź dokładności wcześniej uzyskanych danych identyfikujących klienta.

Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy

Radca prawny podkreślił, że identyfikacja klienta oraz nadzór nad systemem identyfikacji zarówno konkretnej osoby, jak i operacji, to nie jedyne zalety KYC. Umożliwia on opracowanie wewnętrznych procedur szkolenia personelu i zabezpieczeń w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy, a także umożliwia monitorowanie, analizowanie oraz zgłaszanie właściwym organom informacji o podejrzanych transakcjach finansowych. Tomasz Grabarek omówił również wymogi prawne dla instytucji finansowych w Polsce, które obowiązują dziś oraz wskazał, czego można się spodziewać w najbliższej przyszłości. Obecnie jest to ustawa z dnia 16 listopada 2000 roku o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i art. 299 par. 1 kodeksu karnego, która definiuje przestępstwo prania brudnych pieniędzy.

Dyrektywa AML

Z kolei europejską podstawę prawną w w zakresie KYC stanowi tzw. III DYREKTYWA AML z dnia 26 października 2005 roku. Wskazał, że punktem przełomowym w budowie procedur identyfikacji klienta był atak na World Trade Center z 11 września 2001 roku. Jednak już od 26 czerwca 2017 roku będzie obowiązywać IV Dyrektywa AML przeciw Praniu Pieniędzy, która m.in. wprowadza obowiązek rejestracji transakcji gotówkowych na kwotę 10 tys. euro lub większą (w Polsce będzie to 15 tys. euro). Radca prawny wylicza kilka trendów, w kierunku których idzie weryfikacji tożsamości klientów. Skupia się głównie na biometrii (m.in. tęczówki oka lub naczyń krwionośnych, czyli odcisk linii papilarnych palca. Nowością jest też crowd reputation, czyli budowanie wiarygodności klienta w oparciu o social media i i ogólne informacje dostępne online. Ciekawym rozwiązaniem jest też Facebanx – aplikacja umożliwiająca identyfikację na podstawie zdjęcia, głosu i skan dokumentu tożsamości.

Aktualności z rynku consumer finance

Revolut uruchamia płatności odroczone na europejskim rynku. Dostęp do usługi ratalnej pod nazwą Pay Later otrzymali dziś pierwsi klienci w Irlandii. Pay Later pozwala klientom Revolut rozłożyć koszt zakupów do kwoty 499 EUR na trzy raty, dokonywać wcześniejszych spłat bez dodatkowych kosztów, działa zarówno w sklepach stacjonarnych jak i w …

ZEN.COM, innowacyjny europejski fintech, otrzymał certyfikat Digital First przyznawany przez Mastercard. Kluczową korzyścią, jaką ZEN.COM zapewni klientom indywidualnym dzięki uzyskanemu certyfikatowi, jest wyższy poziom bezpieczeństwa karty. To kolejny krok firmy w realizacji globalnej strategii dostarczania najbezpieczniejszych i w pełni mobilnych usług finansowych. Dzięki certyfikatowi Digital First, użytkownicy kart ZEN Mastercard …

Tu liczy się i pieniądz, i wygoda. Gdzie i jak wymieniać walutę, gdy wybieramy się lub już jesteśmy na wakacjach? Kiedyś do wyboru były tylko kantor stacjonarny lub bank, przy czym wiadomo było, że banki lepiej omijać szerokim łukiem. Teraz można też skorzystać z kantorów lub platform wymiany walut w …

Polacy są gotowi na wakacyjny wypoczynek – ponad 70% ma już pomysł na letni urlop. Niepokoją nas jednak szybko rosnące ceny, które wpływają na to, jak spędzimy lato – wynika z raportu „Lato 2022. Plany wakacyjne Polaków”. Koniec roku szkolnego to dla wielu osób symboliczny początek wakacji. Z tej okazji …

Od 28 czerwca br., Aion Bank podnosi promocyjne oprocentowanie kont oszczędnościowych w PLN. Korzystniejsze warunki będą dostępne dla obecnych i nowych klientów planów Light 4%, Smart 4,5% oraz All-Inclusive 5% w skali roku, bez limitów kwotowych oraz z dzienną kapitalizacją. Wyższe oprocentowanie kont oszczędnościowych Aion Bank, pierwszy w pełni cyfrowy …

Usługa ratalna zwiększyłaby sprzedaż B2B oraz pozwoliła firmom zyskać nowych klientów – w to najbardziej wierzą mali przewoźnicy, wynika z badania NFG „Finasowanie zakupów firmowych”. Co czwarta firma z sektora mikro i małych przedsiębiorstw jest zainteresowana oferowaniem swoich produktów i usług na raty innym firmom. W tym gronie najwięcej, bo …
1
Udostępnień
Google+

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.