Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wydał decyzje w sprawie 18 firm z sektora pozabankowego. Decyzje prezesa UOKiK dotyczą nieprawidłowości w rozliczeniach w przypadkach wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego.

Zgodnie z wyrokiem TSUE w momencie, gdy konsument spłacił kredyt przed terminem, bank lub firma pożyczkowa powinny zwrócić mu proporcjonalną część pobranych opłat i prowizji. Do prawidłowego rozliczenia powinny wykorzystać metodę liniową.

– W sytuacji wcześniejszej spłaty kredytu konsumenckiego lub pożyczki banki i firmy pożyczkowe muszą się uczciwie rozliczyć z wszystkich pobranych opłat i prowizji. Odbyłem wiele spotkań z branżą finansową, podczas których wskazywałem, że przy obliczaniu kwoty zwrotu z kosztów pozaodsetkowych właściwa do zastosowania jest metoda liniowa. Jest ona weryfikowalna dla konsumentów, przejrzysta i sprawiedliwa. Osoby, które wcześniej spłaciły kredyt lub pożyczkę, zachęcam do składania reklamacji i żądania proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji zgodnie z metodą liniową – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Jeśli konsument ma podejrzenia, że bank lub pożyczkodawca niewłaściwie rozliczył jego zobowiązanie, powinien wejść na stronę UOKiK-u, a następnie na specjalnym kalkulatorze sprawdzić orientacyjną kwotę do zwrotu. Jeśli zwrócona przez podmiot finansowy suma okaże się niewłaściwa, należy jak najszybciej złożyć reklamację, by odzyskać swoje pieniądze. Można przy tym skorzystać z gotowego formularza dostępnego na stronie UOKiK.

UOKiK wziął pod lupę oferty

Już w lipcu UOKiK przyjrzał się działalności 14 największych banków, by skontrolować procedury związane z proporcjonalnym zwrotem kosztów pozaodsetkowych od wcześniej spłaconego kredytu konsumenckiego lub podjętej pożyczki. Teraz podobne decyzje Prezesa UOKiK otrzymało aż 18 firm pożyczkowych. Warto również wspomnieć, że postępowanie w sprawie 4 naruszeń art. 49 ustawy o kredycie konsumenckim nadal jest w toku, UOKiK prowadzi również 5 postępowań wyjaśniających.

Decyzje Prezesa UOKiK dotyczą 18 firm pożyczkowych:

  • Aasa Polska,
  • Eurocent,
  • Euroexpert,
  • Euro Providus,
  • Everest Finanse,
  • Honesta Finanse,
  • iCredit,
  • Kredyty Partnerskie,
  • Mikrokasa,
  • Optima,
  • Profi Credit Polska,
  • Takto Finanse,
  • Unilink Cash,
  • Vivus Finance,
  • Zaplo,
  • Złotówka Duo,
  • Złotówka Bis,
  • Złotówka Three.

Prezes UOKiK przyjrzał się bliżej działalności firm pozabankowych, odkrywając przy tym szereg nieprawidłowości. Część firm, których dotyczą decyzje Prezesa UOKiK, już zaniechała nieprawidłowych rozliczeń. Część z kolei została do tego zobligowana przez Prezesa Urzędu. Teraz wszyscy klienci tych firm mogą składać reklamacje i żądać proporcjonalnego zwrotu opłat i prowizji za wcześniej spłaconą pożyczkę. Z analizy UOKiK wynika, że łącznie konsumenci banków i firm pożyczkowych mogą odzyskać w ten sposób około 1,5 miliarda złotych.

0
Udostępnień
Google+

Brak komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *