Misselling czyli proponowanie nabycia usług finansowych w sposób nieadekwatny do ich charakteru

Radca prawny Marcin Czugan – Dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych przybliżył uczestnikom konferencji temat wprowadzonej 17 kwietnia 2016 roku nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Na mocy nowych przepisów, sprawę cywilną zastąpiono sprawą o charakterze administracyjnym. Zmianie uległ również dotychczasowy model kontroli abstrakcyjnej, która w poprzedniej wersji ustawy nie wskazywała jednolitego podejścia do problematyki skutku wyroku uznającego dane postanowienie wzorca umownego za niedozwolone.

Nowe uprawnienia prezesa UOKiK

Aktualnie  naruszający zakaz muszą zastosować nowe środki usunięcia trwających skutków jego złamania, a jest to:

  • poinformowanie konsumentów, będących stronami umów zawartych na podstawie wzorca o uznaniu postanowienia za niedozwolone w sposób określony w decyzji,
  • złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o treści i formie określonej w decyzji.

Ponadto Prezes UOKiK może w decyzji nakazać publikację decyzji (także przed uprawomocnieniem się decyzji). Do niego należy też decyzja o nałożeniu kary pieniężnej z art. 106d ustawy (do 10 % obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary). Jego decyzje będą publikowane na stronie internetowej UOKiK z informacją, czy decyzja jest prawomocna.

Misseling, czyli co?

Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się „godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru” (cel – zapobieganie misselingowi). Ważną zmianą jest również nadanie UOKIK nowego uprawnienia w postaci tajemniczego klienta, które są związane z weryfikacją, czy dochodzi do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

Aktualności z rynku pożyczek pozabankowych

Revolut uruchamia płatności odroczone na europejskim rynku. Dostęp do usługi ratalnej pod nazwą Pay Later otrzymali dziś pierwsi klienci w Irlandii. Pay Later pozwala klientom Revolut rozłożyć koszt zakupów do kwoty 499 EUR na trzy raty, dokonywać wcześniejszych spłat bez dodatkowych kosztów, działa zarówno w sklepach stacjonarnych jak i w …

ZEN.COM, innowacyjny europejski fintech, otrzymał certyfikat Digital First przyznawany przez Mastercard. Kluczową korzyścią, jaką ZEN.COM zapewni klientom indywidualnym dzięki uzyskanemu certyfikatowi, jest wyższy poziom bezpieczeństwa karty. To kolejny krok firmy w realizacji globalnej strategii dostarczania najbezpieczniejszych i w pełni mobilnych usług finansowych. Dzięki certyfikatowi Digital First, użytkownicy kart ZEN Mastercard …

Tu liczy się i pieniądz, i wygoda. Gdzie i jak wymieniać walutę, gdy wybieramy się lub już jesteśmy na wakacjach? Kiedyś do wyboru były tylko kantor stacjonarny lub bank, przy czym wiadomo było, że banki lepiej omijać szerokim łukiem. Teraz można też skorzystać z kantorów lub platform wymiany walut w …

Polacy są gotowi na wakacyjny wypoczynek – ponad 70% ma już pomysł na letni urlop. Niepokoją nas jednak szybko rosnące ceny, które wpływają na to, jak spędzimy lato – wynika z raportu „Lato 2022. Plany wakacyjne Polaków”. Koniec roku szkolnego to dla wielu osób symboliczny początek wakacji. Z tej okazji …

Od 28 czerwca br., Aion Bank podnosi promocyjne oprocentowanie kont oszczędnościowych w PLN. Korzystniejsze warunki będą dostępne dla obecnych i nowych klientów planów Light 4%, Smart 4,5% oraz All-Inclusive 5% w skali roku, bez limitów kwotowych oraz z dzienną kapitalizacją. Wyższe oprocentowanie kont oszczędnościowych Aion Bank, pierwszy w pełni cyfrowy …

Usługa ratalna zwiększyłaby sprzedaż B2B oraz pozwoliła firmom zyskać nowych klientów – w to najbardziej wierzą mali przewoźnicy, wynika z badania NFG „Finasowanie zakupów firmowych”. Co czwarta firma z sektora mikro i małych przedsiębiorstw jest zainteresowana oferowaniem swoich produktów i usług na raty innym firmom. W tym gronie najwięcej, bo …
0
Udostępnień
Google+

1 Komentarz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.