Misselling oraz nowe uprawnienia Prezesa UOKiK

dodał Sylwia Stwora
1 komentarzy

Notice: Funkcja do_shortcode_tag została wywołana nieprawidłowo. Próbowano parsować shortcode bez poprawnego wywołania zwrotnego: posts Dowiedz się więcej: Debugowanie w WordPressie. (Ten komunikat został dodany w wersji 4.3.0.) in /wp-includes/functions.php on line 6078

Radca prawny Marcin Czugan – Dyrektor Departamentu Prawno-Legislacyjnego Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych przybliżył uczestnikom konferencji temat wprowadzonej 17 kwietnia 2016 roku nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Na mocy nowych przepisów, sprawę cywilną zastąpiono sprawą o charakterze administracyjnym. Zmianie uległ również dotychczasowy model kontroli abstrakcyjnej, która w poprzedniej wersji ustawy nie wskazywała jednolitego podejścia do problematyki skutku wyroku uznającego dane postanowienie wzorca umownego za niedozwolone.

Nowe uprawnienia prezesa UOKiK

Aktualnie  naruszający zakaz muszą zastosować nowe środki usunięcia trwających skutków jego złamania, a jest to:

  • poinformowanie konsumentów, będących stronami umów zawartych na podstawie wzorca o uznaniu postanowienia za niedozwolone w sposób określony w decyzji,
  • złożenie jednokrotnego lub wielokrotnego oświadczenia o treści i formie określonej w decyzji.

Ponadto Prezes UOKiK może w decyzji nakazać publikację decyzji (także przed uprawomocnieniem się decyzji). Do niego należy też decyzja o nałożeniu kary pieniężnej z art. 106d ustawy (do 10 % obrotu osiągniętego w roku obrotowym poprzedzającym rok nałożenia kary). Jego decyzje będą publikowane na stronie internetowej UOKiK z informacją, czy decyzja jest prawomocna.

Misseling, czyli co?

Za praktykę naruszającą zbiorowe interesy konsumentów rozumie się „godzące w nie sprzeczne z prawem lub dobrymi obyczajami zachowanie przedsiębiorcy, w szczególności proponowanie konsumentom nabycia usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom tych konsumentów ustalonym z uwzględnieniem dostępnych przedsiębiorcy informacji w zakresie cech tych konsumentów lub proponowanie nabycia tych usług w sposób nieadekwatny do ich charakteru” (cel – zapobieganie misselingowi). Ważną zmianą jest również nadanie UOKIK nowego uprawnienia w postaci tajemniczego klienta, które są związane z weryfikacją, czy dochodzi do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów.

[posts title='Aktualności z rynku pożyczek pozabankowych' cat_name='aktualności'][/posts]

Podobne wpisy

Zamieść komentarz