Rosyjskie firmy pożyczkowe działające w przestrzeni internetowej mogą się pochwalić wielkością portfela rzędu 8,7 miliardów rubli, co oznacza wzrost w stosunku do roku 2015 o 2,53 miliardy rubli. Zapotrzebowanie na tego typu usługi u naszych wschodnich sąsiadów cały czas rośnie, co obrazuje łączna kwota pożyczek przyznanych w Rosji przez firmy online: aż 18,1 miliardów rubli, a więc 3 razy więcej niż w roku poprzednim.
Popularność pożyczek online
W MoneyMan średnia kwota pożyczek stale i systematycznie rośnie. W 2015 wynosiła 9900 rubli, w 2016 już około 12200 rubli, osiągając 23-procentowy wzrost. „W 2017 roku spodziewamy się, że rynek pożyczek online będzie nadal przeżywał aktywny rozwój. Według naszych prognoz, na koniec tego roku ponad 30% wszystkich pożyczek osobom fizycznym zostanie udzielonych w trybie online. Sprzyjać temu będzie aktywne odejście klientów z tradycyjnych firm na rzecz serwisów pożyczek online. Znacząco wpłynie na rozwój rynku również aktywne wprowadzanie nowych technologii i poszerzenie dostępu do sieci Internet w najbardziej odległych regionach kraju. To znacznie zwiększy dostępność finansowania w Rosji” – powiedział dyrektor serwisu pożyczek online MoneyMan Borys Batin.
Banki bardziej mobilne
Wraz z rozwojem firm pożyczkowych rośnie konkurencja na rynku usług finansowania online. Rosyjskie banki, nie chcąc pozostawać w tyle, wprowadzają u siebie kolejne rozwiązania zmierzające do usprawnienia zdalnej obsługi klientów i przeniesienia swoich produktów w przestrzeń internetową. Rozwój dotyczy więc zarówno poszerzania kanałów komunikacji o kolejne rozwiązania online, jak i udzielanie pożyczek i kredytów. Dotyczy to między innymi Home Credit Banku, który już w 2012 roku wypłacał kredyty przez Internet swoim stałym klientom. W celu zawarcia umowy kredytowej nie muszą oni nawet odwiedzać stacjonarnej placówki czy spotykać się z pracownikiem, cały proces odbywa się całkowicie zdalnie. Ponad 10% klientów HCB korzysta z rozwiązań bankowości internetowej, a konkretnie z kredytów online. Podobna sytuacja ma miejsce w Banku Pocztowym. Dział prasowy instytucji podaje, że w 2016 roku niemal 20% wszystkich udzielonych pożyczek zostało przekazanych za pomocą kanałów internetowych. Bank Pocztowy wprowadził również nową mobilną aplikację i szerszą ofertę bankowości online, eliminując konieczność wizyt w centrum obsługi klienta. Digitalizacja rynku usług finansowych zwiększa ich dostępność i ułatwia skomplikowane dotąd procedury wiążące się z koniecznością uciążliwego wypełniania dziesiątek papierowych dokumentów.
Nowe rozwiązania technologiczne
Rozwiązania online są odpowiedzią na rosnące oczekiwania klientów. Banki z wieloletnim stażem planują dalszy rozwój w tym kierunku, chcąc dorównać młodym firmom pożyczkowym działającym w przestrzeni internetowej od początku swojej działalności. Proces digitalizacji rosyjskiego rynku finansowego, podobnie jak to się dzieje na całym świecie, jest powszechnym zjawiskiem obejmującym zwiększanie liczby produktów i usług finansowych dostępnych przez smartfony, nowoczesne gadżety, komputery czy aplikacje. ID Finance ma znaczący udział w tym procesie, proponując klientom najnowocześniejsze rozwiązania technologiczne, obejmujące całkowitą automatyzację procesu zatwierdzania i wypłat pożyczek online poprzez portal MoneyMan. Oryginalny system informatyczny wykorzystujący najnowocześniejsze modele ratingowe oceniające wiarygodność kredytową potencjalnych pożyczkobiorców to kolejna cecha gwarantująca tej międzynarodowej marce stabilną pozycję do dalszego rozwoju.