Rola menedżerów w rozwoju polskich instytucji finansowych. Ocena atrakcyjności rynku pracy dla najlepszych menedżerów.
Pieniądz wymaga zaufania.
Stworzenie instytucji finansowej opartej na zasadzie zaufania społecznego, zarówno wśród klientów jak i w branży jest obecnie najważniejszym zadaniem dla ich menedżerów. Kolejne zjawiska o charakterze aferalnym stawiają osoby zarządzające w obliczu ogromnego deficytu norm etycznych.
Prawdziwy sukces odniesie ten, który w procesie zarządzania instytucją finansową zbuduje jednocześnie instytucję zaufania publicznego.
To zadanie wymaga nieustannej koncentracji na potrzebach klientów, utrzymując je w korelacji z analizą zachowania konkurencyjności rynkowej oraz atrakcyjności narzędzi zarządczych wobec własnego zespołu.
Podstawa to wsłuchanie się w klienta.
Spersonalizowana komunikacja w długofalowej perspektywie, umożliwia wypracowanie pożądanych rozwiązań produktowych pozwalających na optymalizację ponoszonego ryzyka. Wypadkową takiego działania jest poprawa jakości i wskaźników ekonomicznych firmy, które z kolei wpływają bezpośrednio na obniżenie ceny oferowanych produktów. Wysiłek włożony w budowę pozytywnych relacji z klientem umożliwia również podjęcie działań na rzecz podniesienia świadomości i wiedzy finansowej klientów, które torują drogę do stworzenia równorzędnych relacji partnerskich.
Siła tkwi w grupie.
Niebagatelną rolą szefa jest mobilizacja zespołu. Jeśli głos klienta stanie się inspiracją zespołu, wówczas pojawi się odpowiednia do okoliczności wizja działania oraz skuteczny plan. Determinacja w działaniu, upór, wiedza i zaangażowanie zespołu stanowi połowiczny sukces, który połączony z silnym, trwałym i wpływowym przywództwem lidera zapewnia tryumf.
Skład Inwestorski a Zarząd.
Szanse pełnego powodzenia podejmowanych przedsięwzięć są tym bardziej realne o ile menedżer posiada wsparcie składu właścicielskiego. Nie chodzi tutaj wyłącznie o relacje międzyludzkie. Główny nacisk przypada tutaj na poziom zwrotu z inwestycji. Jeśli menedżer przekona inwestorów do optymalizacji wartości zwrotu z inwestycji z zachowaniem odpowiedniego czasookresu, wówczas ma szanse na zachowanie konkurencyjnej ceny oferowanych produktów. Jest to najtrudniejsze i jednocześnie najważniejsze zadanie.
Biorąc pod uwagę wszystkie determinanty sukcesu biznesu pożyczkowego, rynek pracy dla osób zarządzających w branży oferując tak szeroki wachlarz zadań, może być bardzo atrakcyjny.
Najważniejszymi czynnikami przyciągającymi najlepszych są: opinia o firmie zarówno w branży jak i wśród klientów, plany rozwoju, innowacyjność oraz zaufanie grona właścicielskiego.
Od powyższych czynników bowiem, zależy najważniejszy atrybut – poziom racjonalności projektu.
Odpowiedzialny menedżer podejmujący decyzję o podjęciu wyzwania kreowania wizerunku instytucji pożyczkowej kieruje się pragmatyzmem. Realna ocena projektu pozwala na określenie faktycznego poziomu podejmowanego ryzyka biznesowego. Nadmierne ryzyko negatywnie wpływa na szanse powodzenia projektu.
Ostatnim czynnikiem będącym wypadkową powyższych elementów jest poziom wynagrodzenie.
Zależność między: czasookresem inwestycji, zakresem koniecznej restrukturyzacji, nastawieniem inwestorów, poziomem zaufania branżowego i wreszcie planami rozwoju a stopniem podejmowanego ryzyka biznesowego wpływa na wartość i jakość oczekiwanego uposażenia. Tylko tak określone honorarium, daje trwałą satysfakcję, która wprost koreluje z sukcesem instytucji finansowej.
Produktem instytucji finansowej jest pieniądz. Pamiętając, że tak specyficzny produkt wymaga zaufania, zauważmy , że musi być on zachowany na każdym poziomie łańcuszka zależności właściciel – menedżer – zespół – klient – branża.
Zaufanie zatem jest stymulatorem sukcesu na gruncie zarządzania instytucją finansową oraz generatorem atrakcyjności rynku pracy dla najlepszych menedżerów.
Margita Kaczmarek
Prezes Zarządu Surat Sp. z o.o.